Zalai Kerkaland teljesítménytúra

• Táv: 70 km (69,62 km)
  • Ellenőrzési pontok száma: 14

A táv szakaszolása:

1. Lenti – Lovászi – Szécsisziget (20 km)
  2. Szécsisziget – Páka – Csömödér – Nova (27,5 km)
  3. Nova – Lenti (22,5 km)

Technikai eszközök (tájékozódási eszközök):

• A túra teljesítményigazolásához okos telefon, vagy GPS szükséges.

Menetidőszámítás (szintidő):

1. Túrázva 17 óra
  2. Futva 11 óra
  3. Kerékpározva 6 óra

Letölthető térkép

Kerkalandor teljesítménytúra - látnivalókkal 1 napra időzítve (GPX fájl letöltése) [3.87 MB]

Ismertető

A túra Lenti lankás térségének déli részén halad változatos látnivalókat (táji, helytörténeti, építészeti emlékek, kilátópontok) összekapcsolva. A kirándulás közepesen nehéz túrának minősül, természetjárók számára elsősorban a hossza jelent kihívást.

A túra kiinduló pontja a Lenti Termálfürdő és Szent György Energiapark mellett álló Thermal Hotel Balance. (1. start ellenőrzési pont)

A Csömödéri Állami Kisvasút Lenti állomásépületét érintve haladjunk a  jelzés, illetve a Lendvadedesi tóhoz vezető kerékpárút jelzésen. Kellemes erdei környezetben juthatunk a Lendvadedesi tó-hoz. A tó déli végénél, a parkolóhely mellett büfé van, itt található a 2. ellenőrzési pont.

Lendvadedesen áthaladva kb. 1 km megtétele után újra találkozunk a  jelzéssel. Ezen menjünk tovább. Nyugati irányba letérve jutunk a Sári-kúthoz. 3. ellenőrzési pont.

Lovászit elérve, a művelődési házat és a gyógyszertárt után kis kitérővel a környék egyik legérdekesebb látnivalóját a légópincénél (figyelem 2 bejárat van) nézelődhetünk.

A Lovászi óvóhelyet a második világháborúba való belépés évében kezdték el építeni, jelenlegi formáját azonban 10 évvel később kapta meg. Az oldal-elágazásokkal, kacskaringós folyosókkal bonyolulttá tett pincerendszer mintegy ezer-ezerötszáz ember befogadására volt alkalmas. A légópince vezetett túra keretében tekinthető meg.

A légópince közelében lévő a Vasfüggöny Múzeumnál (2021-től működik) van a 4. ellenőrzési pont.

A múzeumban a Magyar-Amerikai Olajipari Rt. egykori dolgozóinak védelmére épített légoltalmi pincerendszer „életét” mutatják be korhű berendezéssel, eszközökkel, a "vasfüggöny" időszakhoz kapcsolódó installációkkal, eszközökkel az akkori korszakot idézik meg.

Lovásziból a mellékutakon jutunk el a Ny-i irányt tartva Kerkatenskándra. Innen aszfaltos úton vezet Szécsiszigetre.

Szécsisziget a Kerka-völgy egyik csodája. A települést birtokló Szapáry-Andrássy család emlékét őrzi Zala egyik legszebb barokk temploma, a kastély és a magtár, illetve a vízimalom. Megtekintésre érdemes a Szent Kereszt Plébániatemplom. A tipikus dunántúli barokk templomban sok szép szobrot és freskót láthatunk. A templom melletti utcán forduljunk be. Az utca végén áll a Szapáry-Andrássy kastély. 5. ellenőrzési pont

Az épület a magyar barokk kastélyok jellegzetességeit mutatja, a Kerka völgyéből pár méterre kiemelkedő, részben mesterségesen kialakított dombon áll. Az épület mai állapotában L alakú, északkeleti-délnyugati tengelyű szárnya a lakószárny. Északkeleti oldalához magtár csatlakozik, ahol az önálló kiállítás mellett időszaki kiállításokat és rendezvényeket is tartanak.

A településen NY-i irányba haladva (kb. 250 m) megérkezünk a vízimalomhoz.

A malommal ellentétes oldalon kis bivalyrezervátum került kialakításra. Ezt a Kerka-mente Natúrpark Egyesület alapította 1999-ben. Célja a génmegőrzés, a bemutatás, a legelők természeti értékeinek megőrzése.

A települést elhagyva a Szent Antal szobornál lévő kereszteződésnél folytassuk utunk egyenesen a  jelzésen. Majd térjünk le É-i irányba a  jelzésen a Mároki kápolna felé. 6. ellenőrzési pont (kápolna melletti pihenő)

A téglából készült, tornyos kápolna a török időkben, a XVI. században vált elhagyatottá. 1794-ben a Szapáry család állíttatta helyre, az eltelt évszázadok során pedig az eredetileg román stílusú épületet többször is átalakították.

Térjünk vissza a  jelzésre és haladjunk K-i irányba a Háromszenteki kápolnáig.

A kápolnától haladjunk (föld és murvás utak) Páka településhez tartozó Dömefölde irányába. Itt a Dömeföldi tájháznál időzhetünk kicsit. 7. ellenőrzési pont

A 150 éves zsúpfedeles parasztház 2020-ban megújult, korabeli használati eszközökkel berendezett épület mindössze 3 helyiségből áll, konyhából, szobából és kamrából. A műemléki védelem alatt álló, döngölt föld padlózatú tájház csoportosan és egyénileg is látogatható. Nyitva tartásáról az önkormányzaton lehet érdeklődni.

A tájháztól térjünk vissza az aszfaltos útra és haladjunk É-ÉK-i irányba Páka felé. A Rózsa utcában találjuk az Öveges József Emlékházat. 8. ellenőrzési pont

Pákán született 1895-ben a híres fizikus Öveges József, akinek egykori házában ma emlékkiállítás van. Az épületben találhatóak a professzor bútorai, személyes tárgyai, kísérletekhez használt eszközei. Egyszerű kísérleteivel, közérthető magyarázataival a 60-as években a TV nézők kedvencévé vált.

Az emlékhely csak előzetes egyeztetés után látogatható, a tárlatvezetések során be is mutatnak néhányat Öveges József egyszerűbb kísérletei közül.

Az Öveges háztól folytassuk utunk Csömödér felé. Az Alsó-Válickán és a Cserta patakon átkelve érkezünk meg a Csömödéri Állami Erdei Vasút csömödéri központjába jelzést követve. 9. ellenőrző pont

A Csömödéri ÁEV vonalai érintik a Göcseji fenyőrégiót, a Kerka völgyét, illetve a Göcseji bükktájat. Lentiből kiindulva gyönyörködni lehet a zajdai erdőkben, elérhető a Vétyemi Ősbükkös, valamint a Budafai Arborétum a Makk-kaland Játszótérrel.

jelzést tovább követve kelet felé kell folytatni az utat. A MÁV vasútállomást elhagyva a Fő úton több keresztutcát érintve induljunk Hernyékre. Vigyázat, az útvonal nem a Csömödér-Hernyék közút nyomvonalát követi!

Hernyéken a Kossuth utcai kőkeresztnél találjuk a következő ellenőrzési pontot (10. ellenőrzési pont). Figyelem a kereszt már a település lakott részén kívül áll.

Teljesítménytúránk kanyargós földúton halad tovább a novai Alsóhegy felé. (K-i, majd ÉK-i irányban.) A novai Alsóhegyen kilátó és Szent Orbán szobor várja az érkezőt. 11. ellenőrző pont

Az Alsóhegyi utat követve áttérünk a Fő útra, így érkezünk a templom közelében álló Plánder Ferenc Helytörténeti Gyűjtemény épületéhez. 12. ellenőrző pont.

A "Göcsej fővárosának" is nevezett Nova a térséget meghatározó néprajzi tájegység, Göcsej központja, amely kevésbé emelkedik ki természeti adottságaival, azonban az itt élő hagyományok és a térség népművészeti értékei egyedülállóak.

A művelődési ház épületéből megközelíthető kiállítás első anyagait az1950-es évek elején gyűjtötték össze. Ezekből nyílt meg 1954-ben a Plánder Ferenc Falumúzeum. Névadója Göcsej első néprajzkutatója volt, aki plébánosként sok időt töltött a településen.

2019-ben a gyűjtemény megújult, a látogatók megismerhetik Nova történelmét és a göcseji gasztronómiát. A modern múzeumi módszereket felhasználó tárlat kisfilmek, kipróbálható eszközök használatával várja a vendégeket.

A Plánder Ferenc Helytörténeti Gyűjteménnyel szemben van a Nagyboldogasszony Plébániatemplom.

A templom érdekessége, hogy ha két szenteltvíztartójából az egyikbe belesúgunk valamit, azt hallani lehet a másiknál fülelve.
Teljesítménytúránk útvonala a templom mellett, a Göcsej utcában folytatódik. Az utca végén érjük el a település határában található, magántulajdonban lévő Novai-tavat. A tó a Kerta patak felduzzasztásából keletkezett mesterséges víztározó.

A tó bejárata előtt forduljunk el déli irányba, keljünk át a Kerta patakon, és induljunk el Lenti-Bárszentmihályfa irányába. Ez a terület a Szalamhidi erdő része.

Az erdészeti úton kanyarogva, de az állandó nyugati irányt tartva keresztezzük szilvágyi kisvasútat, majd beérünk Kerkaszentmihályfára. Ez a település már Lentihez tartozik.

A településen belül délnek fordulunk (Mihályfai út) majd nyugatra letérve átkelünk a Kerkán. 13. ellenőrzési pont a bárszentmihályfai haranglábnál van (Mihályfai u. 97.).

Megérkeztünk Lentikápolnára, amely szintén falusias jellegű település. A Csesztreg felé tartó aszfaltos utat elérve délnek fordulunk, és a közút mellett kiépített kerékpárúton haladunk Lenti városközpont felé.

A város közelében, baloldalon tábla invitál a Sárberki horgásztóhoz.

A Sugár utcát elérve D-DNy felé lefordulunk a Béke útra, ahol kiépített kétsávos kerékpárút segíti a biztonságos haladást. Az utca végén átkelünk a 75-ös főúton (Kossuth út), majd a Táncsics Mihály utcán haladunk tovább. A vasúti átjáró után balra fordulunk és elérjük a Lenti Termálfürdő és a Hotel parkolóját. Megérkeztünk a cél ellenőrzési ponthoz. 14. ellenőrzési pont